Autobusy zadarmo alebo integrovaná doprava?

V tomto článku sa chcem pozrieť na ideálny model verejnej dopravy v Banskobystrickom samosprávnom kraji: verejná doprava zadarmo. Mohla by k tomu prispieť aj integrovaná doprava.

Je to možné?

V roku 2013 verejné autobusy v našom kraji prepravili takmer 26 mil. osôb. O tri roky neskôr to už bolo o 4 milióny menej. Napriek tomu boli výdavky v roku 2016 vyššie o 13 mil. EUR.

Prečo výdavky stúpajú napriek tomu, že výkony klesajú? Na toto Vám tu neodpoviem. Môžem len konštatovať, že čísla v rozpočte na verejnú dopravu sú výrazne zahmlené a myslím, že na uvedenú otázku nedokáže odpovedať žiadny poslanec VUC (ani starý, ani nový).

V roku 2013 sme z rozpočtu všetkých občanov VÚC prispievali na verejnú dopravu sumou viac ako 17 mil. EUR. V roku 2016 to už bolo viac ako 29 mil. EUR. Pritom v roku 2013 sa autobusmi prepravilo 26 mil. osôb a v roku 2016 to bolo už len 22 mil. osôb. Evidentne verejná autobusová doprava prepravuje stále menej osôb za stále viac peňazí. A nikto si to nevšimol!

Fakt je nasledovný: VUC platí dvom súkromným firmám s garantovaným ziskom stále viac a viac peňazí. Bez ohľadu na to, koľko ľudí prepravia. V praxi sa môže stať, že bežný taxik je lacnejší ako autobus.

Aké je riešenie?

Zoberme si príklad cestovania slečny Andrejky. Andrejka v roku 2013 cestovala pri cene lístku 1,20 € o celé jedno euro lacnejšie. V roku 2013 totiž jej lístok stál spolu s dotáciou VUC  2,07 €. Pred rokom ten istý lístok už stál 3,08 €.  Totiž kým v roku 2013 sme platili za verejnú dopravu 17 mil., tak v roku 2016 to už bolo 29 mil.

Aké je riešenie?

1. Čo najskôr informovať občanov nášho kraja o skutočnej cene cestovného lístka. V súčasnosti dostáva občan nasledovný lístok:

listok1

Od nového roka by si občan mohol nájsť nasledovný lístok, kde by presne videl, koľko ho stojí cestovanie verejnou dopravou:

listok2

2. Bývalý župan Kotleba podpísal nový dodatok s prepravcami verejnej dopravy, kde sa má ušetriť 10 mil. Eur ročne za verejnú dopravu. V prípade, že kraj by uvedenú výšku nechcel ušetriť, by to znamenalo, že verejná doprava v BBSK by mohla byť zdarma.

Som zástancom druhého riešenia, tzn. v rozpočte BBSK by vznikla diera takmer 3 mil. EUR. V praxi by to znamenalo, že Andrejka by cestovala zdarma  a nemusela by riešiť lacnejšiu prepravu do práce s kolegami. Výsledný efekt by znamenal menej osobných automobilov na cestách a lepšie životné prostredie.

Pokiaľ by sa to nepodarilo, bolo by dobré začať čo najskôr sledovať reálnu cenu cestovného lístka tak, ako navrhoval vo svojom programe Stano Mičev a aj týmto spôsobom by sa župa priblížila k ľuďom a dotácie by boli pod väčšou verejnou kontrolou:

Informácia o dotáciách do verejnej dopravy: Na každom cestovnom lístku verejnej dopravy bude uvedená skutočná hodnota cestovného lístka, tzn. každý cestujúci sa dozvie reálnu cenu jeho prepravy, vrátane dotácie BBSK.

Matovičova Veľká deforma!

06.05.2021

Minister financií Igor Matovič hmlisto predstavil daňovo-odvodovú reformu s názvom Veľký tresk, resp. takto ju pripravovali na ministerstve financií ešte skôr ako Matovič tušil, že bude ministrom. Cieľom je pomôcť rodinám s deťmi a motivovať ostatné rodiny – nerodiny, aby mali deti. V skratke chce zjednodušiť platenie odvodov a daní a zvýšiť finančnú podporu na [...]

Škodná 25% DPH

03.05.2021

Nový minister financií prišiel s prevratnou myšlienkou, ako zvýšiť „daňový bonus na dieťa“ a pritom neurobiť dieru v rozpočte. Myšlienka je natoľko geniálna, že by nenapadla ani začínajúceho ekonóma na strednej škole. Zvýšenie DPH na 25%. Slovensko vyberie na DPH cca 7 mld. EUR ročne, pri tomto zvýšení by to bolo o 1,75 mld. viac. Ekonóm Matovič [...]

Stredné a východné Slovensko dopláca na Bratislavu

16.08.2018

Najdôležitejší zdroj príjmu VÚC sú tzv. podielové dane. Podielové dane sú dane všetkých fyzických osôb, ktoré sa vyberú na území SR. V praxi to znamená, že každý zamestnanec a živnostník, ktorý odvedie štátu dane z príjmu sa rozdelia medzi obce a kraje. Štát si z týchto daní nenechá nič. 70% ide obciam a 30% krajom. Do tohto momentu je všetko v poriadku. [...]

Luis Antonio Tagle

Kto sa stane hlavou cirkvi po Františkovi - kandidát z Ázie, Afriky alebo Maďar? Pozrite si favoritov

21.04.2025 16:00

Už krátko po smrti sa množia špekulácie, kto by mohol byť nástupcom zosnulého pápeža Františka na Petrovom stolci. Viacero médií prinieslo zoznamy favoritov.

camerlengo, Kevin Joseph Farrell

Po smrti pápeža má zásadnú úlohu camerlengo. Potvrdí jeho smrť, zničí prsteň a do zvolenia nového spravuje cirkev

21.04.2025 15:00

Po smrti pápeža Františka sa naštartovala mašinéria krokov, kde podstatnú úlohu hrá camerlengo, ktorým je kardinál Kevin Farrell.

Pápež

Talianski analytici: Pápež František nie vždy uspel, ale záležalo mu na ľuďoch, nie na dogmách

21.04.2025 15:00

Náhla smrť pápeža Františka vo veku 88 rokov postavila katolícku cirkev pred zásadnú otázku: čo je pre ňu hlavným odkazom zosnulého Svätého Otca?

Pápež František

Na čo dbal pápež František najviac? Blízka mu bola spiritualita ľudu, preto mal vzťah aj k Slovákom, hovorí kňaz

21.04.2025 12:10, aktualizované: 13:07

Svet smúti za pápežom Františkom, zomrel na Veľkonočný pondelok.

miroseget

Čísla sú zaujímavé len vtedy, keď im ľudia rozumejú...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 10
Celková čítanosť: 118679x
Priemerná čítanosť článkov: 11868x

Autor blogu

Kategórie