V tomto článku sa chcem pozrieť na ideálny model verejnej dopravy v Banskobystrickom samosprávnom kraji: verejná doprava zadarmo. Mohla by k tomu prispieť aj integrovaná doprava.
Je to možné?
V roku 2013 verejné autobusy v našom kraji prepravili takmer 26 mil. osôb. O tri roky neskôr to už bolo o 4 milióny menej. Napriek tomu boli výdavky v roku 2016 vyššie o 13 mil. EUR.
Prečo výdavky stúpajú napriek tomu, že výkony klesajú? Na toto Vám tu neodpoviem. Môžem len konštatovať, že čísla v rozpočte na verejnú dopravu sú výrazne zahmlené a myslím, že na uvedenú otázku nedokáže odpovedať žiadny poslanec VUC (ani starý, ani nový).
V roku 2013 sme z rozpočtu všetkých občanov VÚC prispievali na verejnú dopravu sumou viac ako 17 mil. EUR. V roku 2016 to už bolo viac ako 29 mil. EUR. Pritom v roku 2013 sa autobusmi prepravilo 26 mil. osôb a v roku 2016 to bolo už len 22 mil. osôb. Evidentne verejná autobusová doprava prepravuje stále menej osôb za stále viac peňazí. A nikto si to nevšimol!
Fakt je nasledovný: VUC platí dvom súkromným firmám s garantovaným ziskom stále viac a viac peňazí. Bez ohľadu na to, koľko ľudí prepravia. V praxi sa môže stať, že bežný taxik je lacnejší ako autobus.
Aké je riešenie?
Zoberme si príklad cestovania slečny Andrejky. Andrejka v roku 2013 cestovala pri cene lístku 1,20 € o celé jedno euro lacnejšie. V roku 2013 totiž jej lístok stál spolu s dotáciou VUC 2,07 €. Pred rokom ten istý lístok už stál 3,08 €. Totiž kým v roku 2013 sme platili za verejnú dopravu 17 mil., tak v roku 2016 to už bolo 29 mil.
Aké je riešenie?
1. Čo najskôr informovať občanov nášho kraja o skutočnej cene cestovného lístka. V súčasnosti dostáva občan nasledovný lístok:
Od nového roka by si občan mohol nájsť nasledovný lístok, kde by presne videl, koľko ho stojí cestovanie verejnou dopravou:
2. Bývalý župan Kotleba podpísal nový dodatok s prepravcami verejnej dopravy, kde sa má ušetriť 10 mil. Eur ročne za verejnú dopravu. V prípade, že kraj by uvedenú výšku nechcel ušetriť, by to znamenalo, že verejná doprava v BBSK by mohla byť zdarma.
Som zástancom druhého riešenia, tzn. v rozpočte BBSK by vznikla diera takmer 3 mil. EUR. V praxi by to znamenalo, že Andrejka by cestovala zdarma a nemusela by riešiť lacnejšiu prepravu do práce s kolegami. Výsledný efekt by znamenal menej osobných automobilov na cestách a lepšie životné prostredie.
Pokiaľ by sa to nepodarilo, bolo by dobré začať čo najskôr sledovať reálnu cenu cestovného lístka tak, ako navrhoval vo svojom programe Stano Mičev a aj týmto spôsobom by sa župa priblížila k ľuďom a dotácie by boli pod väčšou verejnou kontrolou:
Informácia o dotáciách do verejnej dopravy: Na každom cestovnom lístku verejnej dopravy bude uvedená skutočná hodnota cestovného lístka, tzn. každý cestujúci sa dozvie reálnu cenu jeho prepravy, vrátane dotácie BBSK.
Celá debata | RSS tejto debaty