Založ si blog

Autobusy zadarmo alebo integrovaná doprava?

V tomto článku sa chcem pozrieť na ideálny model verejnej dopravy v Banskobystrickom samosprávnom kraji: verejná doprava zadarmo. Mohla by k tomu prispieť aj integrovaná doprava.

Je to možné?

V roku 2013 verejné autobusy v našom kraji prepravili takmer 26 mil. osôb. O tri roky neskôr to už bolo o 4 milióny menej. Napriek tomu boli výdavky v roku 2016 vyššie o 13 mil. EUR.

Prečo výdavky stúpajú napriek tomu, že výkony klesajú? Na toto Vám tu neodpoviem. Môžem len konštatovať, že čísla v rozpočte na verejnú dopravu sú výrazne zahmlené a myslím, že na uvedenú otázku nedokáže odpovedať žiadny poslanec VUC (ani starý, ani nový).

V roku 2013 sme z rozpočtu všetkých občanov VÚC prispievali na verejnú dopravu sumou viac ako 17 mil. EUR. V roku 2016 to už bolo viac ako 29 mil. EUR. Pritom v roku 2013 sa autobusmi prepravilo 26 mil. osôb a v roku 2016 to bolo už len 22 mil. osôb. Evidentne verejná autobusová doprava prepravuje stále menej osôb za stále viac peňazí. A nikto si to nevšimol!

Fakt je nasledovný: VUC platí dvom súkromným firmám s garantovaným ziskom stále viac a viac peňazí. Bez ohľadu na to, koľko ľudí prepravia. V praxi sa môže stať, že bežný taxik je lacnejší ako autobus.

Aké je riešenie?

Zoberme si príklad cestovania slečny Andrejky. Andrejka v roku 2013 cestovala pri cene lístku 1,20 € o celé jedno euro lacnejšie. V roku 2013 totiž jej lístok stál spolu s dotáciou VUC  2,07 €. Pred rokom ten istý lístok už stál 3,08 €.  Totiž kým v roku 2013 sme platili za verejnú dopravu 17 mil., tak v roku 2016 to už bolo 29 mil.

Aké je riešenie?

1. Čo najskôr informovať občanov nášho kraja o skutočnej cene cestovného lístka. V súčasnosti dostáva občan nasledovný lístok:

listok1

Od nového roka by si občan mohol nájsť nasledovný lístok, kde by presne videl, koľko ho stojí cestovanie verejnou dopravou:

listok2

2. Bývalý župan Kotleba podpísal nový dodatok s prepravcami verejnej dopravy, kde sa má ušetriť 10 mil. Eur ročne za verejnú dopravu. V prípade, že kraj by uvedenú výšku nechcel ušetriť, by to znamenalo, že verejná doprava v BBSK by mohla byť zdarma.

Som zástancom druhého riešenia, tzn. v rozpočte BBSK by vznikla diera takmer 3 mil. EUR. V praxi by to znamenalo, že Andrejka by cestovala zdarma  a nemusela by riešiť lacnejšiu prepravu do práce s kolegami. Výsledný efekt by znamenal menej osobných automobilov na cestách a lepšie životné prostredie.

Pokiaľ by sa to nepodarilo, bolo by dobré začať čo najskôr sledovať reálnu cenu cestovného lístka tak, ako navrhoval vo svojom programe Stano Mičev a aj týmto spôsobom by sa župa priblížila k ľuďom a dotácie by boli pod väčšou verejnou kontrolou:

Informácia o dotáciách do verejnej dopravy: Na každom cestovnom lístku verejnej dopravy bude uvedená skutočná hodnota cestovného lístka, tzn. každý cestujúci sa dozvie reálnu cenu jeho prepravy, vrátane dotácie BBSK.

Kotlebov účet za služby

22.10.2017

Prinášam Vám bloček za celé štvorročné obdobie hospodárenia Kotlebu. Je to bloček na osobu, tzn. koľko Tvojich peňazí bolo použitých na jednotlivé výdavky kraja. Za štyri roky Kotleba viac »

Kotleba vs Vrece zemiakov

25.09.2017

Predstavme si spoločne situáciu, kedy by namiesto Kotlebu zasadlo do kresla predsedu BBSK Vrece zemiakov. Čoskoro pochopíte, prečo píšem vrece s veľkým V... Keďže Kotleba sa hrdo hlási, že viac »

Ako Kotleba klame alebo zázračné hospodárenie v BBSK, časť druhá!

27.02.2017

V mojom poslednom blogu som Vám priblížil, ako sa Kotleba neprávom chváli superhospodárením kraja, keď dostane od štátu viac o 84 miliónov EUR ako jeho predchodca a splatí len 22 mil. EUR. viac »

Mliečna farma v Senici

Komu česť, tomu česť, pastierovi trúba

24.06.2018 15:00

Keď sa otvorí či rozšíri na Slovensku automobilka, sú pri prestrihnutí pásky všetky médiá. Keď sa spustí nová mliečna farma, takmer si ju nevšimnú.

orbán

Orbán varoval Slovensko pred Sorosom

24.06.2018 14:27

Maďarský premiér Viktor Orbán označil Georga Sorosa za nebezpečného finančného špekulanta a varoval pred ním Slovensko.

Mäso, obchod, nákup, reťazec

Až 86 percent tržieb za potraviny pretečie cez reťazce

24.06.2018 14:06

V postavení potravinárskeho priemyslu na trhu a v obchode pretrváva situácia silného ekonomického postavenia obchodných reťazcov.

Andrej Kiska

Kiska: Chýbajú mi hmatateľné výsledky v zdravotníctve a školstve

24.06.2018 13:30, aktualizované: 13:56

Teraz je našou úlohou, aby sme sa pokúsili vrátiť dôveru ľudí v štát. Ľudia potrebujú vidieť hmatateľné výsledky, zdôraznila hlava štátu.

miroseget

Čísla sú zaujímavé len vtedy, keď im ľudia rozumejú...

Štatistiky blogu

Počet článkov: 7
Celková čítanosť: 78493x
Priemerná čítanosť článkov: 11213x

Autor blogu

Kategórie